Nowe logo Łodzi – konkurencja nie śpi! (cz. 2) | Typografia, edytorstwo i design - Koło Naukowe Edytorów UŁ

W starym roku poruszyliśmy temat nowego logo Łodzi, które wywołało lawinę komentarzy i sporą dyskusję. Mówiono o zmarnowaniu pieniędzy podatników, ale też chwalono za oryginalność i dążenie do stworzenia identyfikacji wizualnej Łodzi. Dziś chciałbym przedstawić Wam jak wygląda konkurencja dla ukochanego miasta Davida Lyncha.

Po co miastu logo?

Zacznijmy od tego, że logo lub logotyp są w identyfikacji wizualnej miast jeszcze mało popularne, choć z roku na rok zmienia się to na lepsze. Na tle światowym Polska należy do wyjątków w tej dziedzinie. Logo jest kojarzone głównie z firmami, festiwalami czy produktami. Miasto natomiast posiada herb, który ma swoje historyczne uzasadnienie. Dlaczego zatem miałoby jeszcze stosować dodatkowy znak graficzny?

Jeśli nie wiesz, o co chodzi, to chodzi o pieniądze” – powiadają. I mają w tym sporo racji. Turystyka to dalej bardzo lukratywny rynek, a zyski z niej mogą skutecznie zasilić kasę miejską. Jeśli miasto pragnie zwiększyć wpływy z turystyki i imprez kulturalnych, musi posiadać wyrobioną markę. Identyfikacja wizualna jest jednym z podstawowych elementów kampanii marketingowej – posiadanie powtarzającego się znaku na materiałach promocyjnych pozwala łatwiej kojarzyć produkt. Dochodzi tu jeszcze element prestiżu, gdyż w przeciwieństwie do herbu, logo kojarzy się z nowoczesnością i profesjonalizmem.

Logotypy miast

Popatrzmy, jak prezentuje się konkurencja:

Jak widać, zagraniczne miasta inwestują w logotypy. Niektóre lepiej (Melbourne!), drugie nieco gorzej (Londyn, serio? Przerobić stary herb na grafikę wektorową?), ale generalnie widać, że rada miejska posiada zmysł estetyczny albo dobrych doradców. Polacy jednak nie śpią i nasze miasta też mają czym się pochwalić. Celowo jednak powstrzymam się od komentowania, aby nie narzucać nikomu opinii:


Co sądzicie o tych projektach? Stają na wysokości zadania, czy też wyglądają jak projekt kuzyna szwagra? A może sami macie jakieś propozycje? Piszcie w komentarzach.

4 Comments to “Nowe logo Łodzi – konkurencja nie śpi! (cz. 2)”

  • Gdynia, Kartuzy, Kościan, Radom, Warszawa – w ogóle mi się nie podobają. O ile pierwsze trzy jeszcze jakoś odnoszą się do miasta (tzn. Kartuzy i Kościan – nie wiem, ale tak podejrzewam), to Radom… domki? no fajnie, ale i co? Zakochaj się w Warszawie, czyli w czym?

    A to logo Szczecina to nie jest tylko do akcji ‚floating garden’? :-)

  • Muszę przyznać się, że w Szczecinie zgubiłem się. Z jednej strony na stronie urzędu miasta widnieje niewielkie logo w czerwieni i błękicie (nota bene bardzo podobne do logo PiS), z drugiej strony z wiadomości prasowych zrozumiałem, że tym logo będą promować miasto na przyszłe lata. Ostatecznie zdecydowałem się na wybór „Floating Garden”, jako że stoi za nim ciekawa historia sporu z seri o-co-chodzi :)

  • Dla mnie logo Szczecina jak Wam mówiłam jest super. Szczecin umie się promować. Jestem zachwycona zarówno logo jak i samym miastem. Kilka lat temu ogłosili konkurs na jakieś wspomnienia z wakacji w Szczecinie, czy jakoś tak… akurat się złożyło, że wakacje (zupełnie niezależnie) spędzaliśmy właśnie tam. Wzięliśmy udział w konkursie i przysłali nam masę gadżetów, w tym designerskiego pendrive. A nie była to główna nagroda ani nic takiego…
    A to logo ma już kilka lat… (wszystkie gadżety mam waśnie z nim). Dziwi mnie, ze tego nie kontynuują skoro zainwestowali masę kasy w przedmiotową promocję, że się tak wyrażę.

    A i mają super rozwiązanie jeśli chodzi o tanie noclegi w tzw. PTSMach, komfort jak w domu :)

  • Szczecin niestety ma kiepskie id bo logo przedstawiane w setkach wersji, nie nadaje sie do powielania w prosty sposob jak logo NY. pozatym herb jak zauzyliscie jest tak przerobiony ze nie istnieje bialy w herbiarzu ,wiec jakis zart. Szczecin niejest szczecinem stetinem wiec czy toniemcy? no i floting garden za 38lat..co to za zenujaca mrzonka? marzenia o scietej glowie.
    ciezko porownywac loga NY czy berlina wykonane przez spikelkama do tych polskich dziwactw. logo lodzi i krakowa jest ciekawe ale nie ma ich tu.
    W polsce najczesciej sa konkursy rozgrywane po piracku jk np: konkurs na logo miedzyzdroi gdzie przesylajac projekt oddajesz z automatu prawa jak godzisz sie ze nawet jak nie wygrasz to z twojego projektu mogo wybrac co ciekawsze eleementy i sklecic frankensteina-logo. WIekszosc to niestety uklad. szczecin mial przetarg na id ale zeby brac w nim udzial trzeba bylo sie wykazac f.vat na 300tys. z dzialania. co jest niemozliwe dla projektantow indywidualnych.
    szkoda ze w pl lokalni tworcy nie projektuja. przeciez przyklady z zachodu ktore tu widzimy robili lokalni tworcy .

Skomentuj

  • Spotkania

    Semestr zimowy 2015/2016

    Poniedziałki, 17.30–19.00
    (tydzień B)
    sala -01 (poziom -1), Wydział Filologiczny UŁ
    ul. Pomorska 171/173

    Najbliższe spotkanie wyjątkowo:
    w terenie – "Pozytyvka" o 18:30 w czwartek 17 grudnia

    Dowiedz się więcej o spotkaniach!

  • Typografia

    Czcionki oraz ich układ sprawia, że czytanie książek dostarcza nam samej przyjemności. Dobra typografia pozwala na takie rozłożenie tekstu, że wzrok sam się przesuwa po linijkach.

    Typografia to sztuka użytecznej grafiki, która jest ściśle związana z edytorstwem. O ile edytor odpowiada za układ treści, o tyle typografia sprawia, że treść nabiera wyglądu.

  • Polub nas!