Logo-parodie | Typografia, edytorstwo i design - Koło Naukowe Edytorów UŁ

Bez względu na to, jak genialne jest logo danej firmy czy produktu, zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał sobie z niego zażartować. Powodów może być wiele, od zwyczajnego żartu aż po nienawiść. Jako efekt dostajemy znak łudząco podobny do oryginału, ale mający zupełnie nowe znaczenie i, oczywiście, posiadający pewne walory humorystyczne. Takich logo-parodii jest tyle samo, a właściwie nawet więcej niż ich pierwowzorów, stąd też niemożliwym będzie przedstawienie w tym krótkim, poglądowym artykule przekroju przez nie. Zdecydowałam się na wybór kilkunastu, ale zachęcam Was, drodzy Czytelnicy strony KNE oraz Sympatycy naszego koła, do przeszukiwania internetu i linkowania innych parodii w komentarzach poniżej. A może ktoś z Was zrobił taką logo-parodię i chciałby ją przedstawić tutaj? Każda (wciąż jeszcze wakacyjna) aktywność będzie mile widziana.

Czasy kryzysu

W 2008 roku cały świat zmagał się z kryzysem ekonomicznym, który dosięgnął zarówno niewielkie firmy, jak i ogromne przedsiębiorstwa. Sytuacja stała się oczywiście ogromną inspiracją dla tych, którzy postanowili w duchu kryzysu zażartować sobie z wielkich koncernów:

Apple Best Buy ChryslerLGFerrariYahoo

 

Ford  NOKIA Good Year

NIKEDELL

Niezadowolony klient

Bardzo często zdarza się, że firmy decydują się na „renowację” swojego logo. Skutki bywają lepsze i gorsze (na temat czego rozwodziłam się podczas naszej kwietniowej konferencji TTT). To drugie potrafi spowodować lawinę krytyki, jak widać poniżej, nie tylko słownej. Oczywiście nie tylko niezadowolenie jest motorem napędzającym osoby tworzące logo-parodie. Czasami kieruje nimi zwyczajne niezadowolenie z dostarczanych usług.

Znacie zapewne logo GAPa. W 2010 koncern postanowił rzucić w cholerę zaprzepaścić wieloletnią tradycję utożsamianą przez kultowe logo (białe litery na granatowym tle) i stworzyć nowy znak, niektórym kojarzący się z robotą amatora, który dorwał się do PowerPointa.

GAP stare  GAP nowe

Nowe logo szybko jednak zostało wycofane i właściciele koncernu (na szczęście) wrócili do starego logotypu, czemu zapewne przysłużyło się pojawienie się w Internecie wielu parodii:

GAP2

Gap4 GAP3

Na redesign zdecydował się również koncern Pepsi. Projekt nowego logo został oparty m.in. na wyrażaniu emocji (każdy produkt spod znaku Pepsi ma inny „uśmiech”), jednak jednemu z konsumentów (Lawrence Yang) skojarzył się nieco inaczej:

Pepsi

Nie lubię i nie piję kawy, więc nigdy nie byłam w Starbucksie (poza tym w żadnym z miast, w których pomieszkuję, nie ma tej kawiarni), ale słyszałam, że jest dosyć drogo. Prawdopodobnie tym kierowali się autorzy poniższych projektów:

Starbucks1  Starbucks2

Konsument produktu, którego sparodiowane logo przedstawiam poniżej, miał najwidoczniej nie najlepszy „day after”:

Heineken

Jak to jest zrobione?

Również logotyp Igrzysk Olimpijskich w Pekinie 2008 doczekał się parodii.

Beijing 2008

W tym przypadku nie jest to przeróbka samego znaku, a raczej przedstawienie jego genezy:

Beijing 2008 parodia

Tym optymistycznym (;]) akcentem kończę swój wywód i czekam na komentarze!

Tekst: Justyna Niedbała
Dobór logotypów według własnego uznania i z wykorzystaniem wyszukiwarki Google Grafika.

One Comment to “Logo-parodie”

Skomentuj

  • Spotkania

    Semestr zimowy 2015/2016

    Poniedziałki, 17.30–19.00
    (tydzień B)
    sala -01 (poziom -1), Wydział Filologiczny UŁ
    ul. Pomorska 171/173

    Najbliższe spotkanie wyjątkowo:
    w terenie – "Pozytyvka" o 18:30 w czwartek 17 grudnia

    Dowiedz się więcej o spotkaniach!

  • Typografia

    Czcionki oraz ich układ sprawia, że czytanie książek dostarcza nam samej przyjemności. Dobra typografia pozwala na takie rozłożenie tekstu, że wzrok sam się przesuwa po linijkach.

    Typografia to sztuka użytecznej grafiki, która jest ściśle związana z edytorstwem. O ile edytor odpowiada za układ treści, o tyle typografia sprawia, że treść nabiera wyglądu.

  • Polub nas!