Jak powiedzieć wiele za pomocą niewielu – minimalizm w reklamie | Typografia, edytorstwo i design - Koło Naukowe Edytorów UŁ

Reklama jest dźwignią handlu czy się to komuś podoba, czy nie. A skoro przyjęliśmy ustrój kapitalistyczny z jego dobrodziejstwem, musieliśmy też zaakceptować jego formę promocji. W dobie zalewających nas zewsząd ulotek, plakatów, spotów, ogłoszeń, gdy trójwymiarowa bakteria przemawia do mnie w high-definition z ekranu telewizora, a do pracy nie jadę „trójką”, lecz „Persilem” lub „kredytem w 15 minut” można doznać uczucia, że świat reklamy wymiotuje na nas całym swoim bogactwem.

Po pewnym czasie zauważyłem, że przestaję zwracać uwagę na wszelkie metody zachęcania mnie do kupna produktu lub usługi, gdyż zwyczajnie każda kolejna reklama jest taka sama w swoim bogactwie. I tu pojawia się odwrotność obecnego trendu – minimalizm.

Minimalizm w reklamie zwykle koncentruje się na użyciu jak najmniejszej ilości obiektów czy kolorów, a dzięki temu odcina się od barokowych kolegów. Tutaj prezentuję jedną z ciekawszych form realizacji tego pomysłu: plakaty IBM wykonane przez agencję Ogilvy. Prosty pomysł wykorzystania złudzenia optycznego każe nam się zatrzymać i chwilę zastanowić nad tym, co wyraża plakat i gdzie ukryto graficzną realizację sloganu. Ale niech dzieło broni się samo!



Artykuł zainspirowany: Creative Ad Awards (na podanej stronie znaleźć można wiele innych przykładów kreatywnych reklam, które zostały nagrodzone w plebiscycie)

Tekst: Dawid Dutkiewicz

Skomentuj

  • Spotkania

    Semestr zimowy 2015/2016

    Poniedziałki, 17.30–19.00
    (tydzień B)
    sala -01 (poziom -1), Wydział Filologiczny UŁ
    ul. Pomorska 171/173

    Najbliższe spotkanie wyjątkowo:
    w terenie – "Pozytyvka" o 18:30 w czwartek 17 grudnia

    Dowiedz się więcej o spotkaniach!

  • Typografia

    Czcionki oraz ich układ sprawia, że czytanie książek dostarcza nam samej przyjemności. Dobra typografia pozwala na takie rozłożenie tekstu, że wzrok sam się przesuwa po linijkach.

    Typografia to sztuka użytecznej grafiki, która jest ściśle związana z edytorstwem. O ile edytor odpowiada za układ treści, o tyle typografia sprawia, że treść nabiera wyglądu.

  • Polub nas!