Ewolucja papieru firmowego w pigułce | Typografia, edytorstwo i design - Koło Naukowe Edytorów UŁ

Od tysięcy lat ludzie wysyłają sobie wiadomości. Zanim wynaleziono papier używano różnych innych materiałów, takich jak skóra, gliniane tabliczki, liście roślin czy papirus. Wraz z upływem czasu i wynalazkiem papieru, zaczęto tworzyć listy w bardziej formalny sposób. Prawdziwy boom nastał w czasach rewolucji przemysłowej XIX wieku. Tego czasu sięgają korzenie papierów firmowych, jakie znamy dziś. Ogólna definicja papieru firmowego może brzmieć tak:

Papier firmowy (in. listownik) — specjalnie zaprojektowany papier do użytku biznesowego, zazwyczaj w standardowym formacie A4, najczęściej zawierający znak [typo]graficzny firmy i dane kontaktowe, używany do wszelkiego rodzaju kontaktów biznesowych

Rozwój pras drukarskich oraz wzornictwa przemysłowego uczyniły papier firmowy powszechnie dostępnym. Bardzo możliwe, że była to również przyczyna odejścia od burżuazyjnego projektowania w duchu secesji czy okresu wiktoriańskiego. To z kolei zaprowadziło design w nowe rejony. Kierowani filozofią designu industrialnego — funkcjonalność ponad formą — ludzie poszli w kierunku prostoty, która była praktyczniejsza i najzwyczajniej w świecie tańsza.

W XX wieku zauważono wyjątkowe znaczenie papieru firmowego. Za jego pośrednictwem firmy tworzyły swój image. Często też papier służył jako narzędzie reklamy, docierał do partnerów biznesowych, był swoistą wizytówką, za pomocą której ustanawiano swoją pozycję na rynku.

Poniżej prezentujemy kilka przykładów papierów firmowych z różnych „epok”.

I połowa XX wieku

Na początku XX wieku design papierów firmowych był bardzo zróżnicowany. Generalizując można stwierdzić, że „ludzie prywatni” preferowali minimalizm, podczas gdy firmy chętnie wykorzystywały obrazy, które w jakiś sposób łączyły się z ich profilem.

 

II połowa XX wieku

W drugiej połowie XX wieku świat przeżył rewolucję radiową i telewizyjną. Potrzeby wypracowania konkretnego wizerunku firmy wzrosły wraz z rozwojem przemysłu reklamowego. W tym okresie zaobserwować można drastyczne, a wręcz buntownicze zmiany w designie papierów firmowych.

 

XXI wiek

Współcześnie projektowane papiery firmowe to prawdziwy misz masz. Wciąż pojawiają się projekty skrajnie minimalistyczne, ale obserwuje się również silne wpływy postmodernistyczne, które owocują bardzo różnorodnymi stylami. Dzisiejszi projektanci mają możliwość kombinowania różnych trendów, współczesnych czy historycznych, przekształcania ich i interpretowania na swój sposób.

Tekst: Justyna Niedbała
Źródło: InspirationFeed

Skomentuj

  • Spotkania

    Semestr zimowy 2015/2016

    Poniedziałki, 17.30–19.00
    (tydzień B)
    sala -01 (poziom -1), Wydział Filologiczny UŁ
    ul. Pomorska 171/173

    Najbliższe spotkanie wyjątkowo:
    w terenie – "Pozytyvka" o 18:30 w czwartek 17 grudnia

    Dowiedz się więcej o spotkaniach!

  • Typografia

    Czcionki oraz ich układ sprawia, że czytanie książek dostarcza nam samej przyjemności. Dobra typografia pozwala na takie rozłożenie tekstu, że wzrok sam się przesuwa po linijkach.

    Typografia to sztuka użytecznej grafiki, która jest ściśle związana z edytorstwem. O ile edytor odpowiada za układ treści, o tyle typografia sprawia, że treść nabiera wyglądu.

  • Polub nas!